Zajęcia ze „Współpracy w grupie” w klasa IV- VII w ramach projektu TIK TAK Bezpieczna szkoła
Celem głównym programu jest rozwijanie u uczniów umiejętności współpracy oraz funkcjonowania w grupie poprzez różnorodną aktywność.
W trakcie zajęć uczniowie ćwiczyć będą umiejętności komunikacyjne na różnych poziomach i w różnych kontekstach sytuacyjnych, ucząc się również tego, czym są bariery komunikacyjne i jak je pokonywać.
Poprzez wspólne wykonywanie różnorodnych działań uczniowie odkrywać będą zalety pracy w grupie i wyciągać wnioski. Będą mieli okazję przekonać się, że czasem łatwiej osiągnąć zamierzony cel razem. Wyrobią w sobie nawyki właściwego funkcjonowanie w społeczeństwie, z uwzględnieniem różnorodności ludzi.
Zajęcia będą uczyć też tolerancji dla inności. Dobra komunikacja sprzyja wyrażaniu własnych poglądów, zainteresowań i wartości, ale także lepszemu zrozumieniu drugiego człowieka, jego punktu widzenia, a tym samym akceptowaniu „odrębności”.
Zgodnie z założeniami w ramach zajęć uczniowie spróbują odkryć swoje mocne strony oraz wykorzystać je do osiągnięcia wspólnych celów.
Szczegółowe cele zajęć to:
- zbudowanie klimatu wzajemnej współpracy grupowej i wzajemnego zaufania miedzy rówieśnikami,
- rozwijanie postaw życzliwości, tolerancji, wzajemnej współpracy i działania w grupie osób,
- rozładowanie napięcia między uczestnikami,
- poznawanie własnych emocji i dostrzeganie własnych potrzeb i potrzeb innych osób,
- uczenie się empatii oraz wdrażanie elementów zdrowej rywalizacji,
- uczenie właściwej komunikacji interpersonalnej i motywowanie do współpracy w grupie,
- nauka ponoszenia odpowiedzialności za swoje zachowanie i pracę w grupie,
- wdrażanie do przestrzegania norm kontraktu grupowego,
- kształtowanie pożądanych cech społecznych,
- kształtowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności,
- odkrywanie własnych możliwości twórczych,
- rozwijanie w uczniach postawy ciekawości i otwartości,
- rozwijanie motywacji do działania,
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie,
- nauka wyrażania swoich uczuć,
- osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości uczniów.